Clubhouse golf: welke acties je geld kosten in plaats van opleveren

Clubhouse is booming!

Op dit moment is Clubhouse nog een platform in de vorm van een app, die exclusief is voor iPhone-gebruikers en op invite-only. Beschouw het als een rij voor de deur van een discotheek, die je enkel mag betreden als je op de gastenlijst staat én aan de dresscode voldoet.

Connecten op Clubhouse

In Clubhouse kun je mensen volgen en connecten door aan een bestaande Room deel te nemen of als host en moderator een Room te hosten.

Het valt mij op dat je op dit platform een (deels) ander publiek ontmoet, dan op bijvoorbeeld de bestaande social media platforms, als Instagram, Facebook of LinkedIn. Een mooie gelegenheid om je netwerk uit te breiden dus.

Naast dat het een unieke kans is om met nieuwe mensen kennis te maken, zijn er ook zakelijk gezien enorme kansen om nieuwe strategieën in te zetten. Die ook volop worden ingezet. En daar wringt de schoen.

Ik heb zelf inmiddels in korte tijd tientallen Rooms bijgewoond en diverse Rooms gehost. Wat mij opviel zijn twee belangrijke aandachtspunten die je beter kunt vermijden, namelijk een marketing en een legal-aandachtspunt.

Marketing versus Clubhouse

Clubhouse biedt je de gelegenheid jouw Instagram profiel te koppelen, evenals die van Twitter. Super handig! Zo kun je bijvoorbeeld gemakkelijk in iemands “DM sliden”. Clubhouse zelf biedt namelijk geen chatfunctie aan. Ook kun je geen opnames maken. Het is dus echt Voice only; spreken met elkaar zonder elkaar te zien.

Zo heb ik al meerdere keren een DM ontvangen, met een salespitch of een voorstel tot een aanbod, omdat ze mij in een Room hebben gezien of zijn gaan volgen.

Volgens mij ben je dan even vergeten dat er zoiets bestaat als “know-like-trust”. Ik heb geen idee wie je bent, of ik je leuk vindt en al helemaal niet of ik je vertrouw. Bovendien deed iemand mij een voorstel vanuit een perspectief wat totaal niet op mij sloeg.

Weg eerste en enige kans om in beeld te komen bij je ideale klant. De kans op irritatie is groter dan dat je hiermee een potentiele klant in gesprek krijgt. Dan laat je in mijn optiek dus juist geld liggen. Terwijl iemand misschien wel een klant had kunnen worden.

Legal versus Clubhouse

Wat mij ook al is overkomen, is dat de host van een Room iets gratis weggeeft. Laten we vooropstellen, het aanbieden op je bio van een gratis weggever, E-book of cadeau is natuurlijk marketingwise superslim.

Maar wat er vervolgens gebeurt, is dat ik wordt gebombardeerd met mailtjes. Je raadt het al, ik ben zonder toestemming op de mailinglist terecht gekomen. Ai! Daar hebben we ‘m weer: de AVG-regels worden niet gehandhaafd. Het overtreden van deze regels, kan je helaas duur komen te staan omdat je daarmee boetes riskeert van de privacywaakhond, de Autoriteit Persoonsgegevens. Dit kan je dus ook alleen maar geld kosten in plaats van dat het geld in je laatje rolt.

Hoe moet het dan wel (kansen op Clubhouse)?

Ga vooral veel zaaien, kennis delen, verbinden en delen. Leg het rendement wat verder weg. Het feit dat je meteen iets probeert te verkopen, voelen mensen. En dan gaan ze juist rationele redenen bedenken om dit gevoel te rechtvaardigen en van je af te komen. Eeuwig zonde!

En als je al een gratis weggever wilt aanbieden, dan heb je twee AVG-proof opties:

  1. Zorg dat je apart een checkbox laat aanvinken voor het geven van toestemming om op de mailinglist te komen, of;
  2. Draai het om: Laat iemand zich aanmelden voor je nieuwsbrief en geef daarbij aan dat ze als cadeautje een tof E-book ontvangen.

Mocht jij een van de gelukkigen zijn die op dit moment al toegang heeft tot Clubhouse, feel free to Connect.
Ik host regelmatig Rooms over diverse onderwerpen.
Wil je op de hoogte blijven van deze Rooms? Volg dan @kimhendriks op Clubhouse.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *